dinsdag 24 juni 2008

Dinsdag 24 juni 2008.

Van mijn aftrainingsschema heb ik er inmiddels het eerste uurtje weer op zitten. Het is ongewoon om zonder mijn vriendje het karretje te lopen. Ook moet ik weer wennen aan de omgeving van mijn huiskamer, ben de rust en eenzaamheid gewend. Moet nu weer wennen aan het geluid en de herrie uit de klankkasten. Maar ook nu mag en kan ik mijn verhaal weer doen.
Maandag middag, telefoon van Maarten Visser verslaggever Helderse Courant, het verhaal van mijn belevenissen vertaald naar Stad en Streek Helderse Courant.

Noordhollands Dagblad stad en streek

Julianadorper terug van ’grandioze tocht’
door Marten Visser
Julianadorp - In gewicht zes en een halve kilo lichter, aan ervaringen een wereld rijker. Julianadorper Gerard Janssen is sinds dit weekeinde weer thuis, na een naar eigen zeggen ,,grandioze wandeltocht’’ naar Oss.
,,Ik heb een verhaal, daar zeg je u tegen’’, zegt de Julianadorper enthousiast. Want wie drie weken aan de wandel gaat dwars door Nederland maakt wat mee, zegt hij. ,,Een grandioze periode is het geweest. Zoveel ervaringen, zoveel mensen gesproken. Het was echt een geweldige tocht.’’
Op 2 juni begon Janssen aan een voettocht van Julianadorp naar Oss, zijn geboorteplaats. Uitvloeisel van een losse opmerking die hij eens maakte in fitnesscentrum Classic Gym, waar Janssen traint om te herstellen van een herseninfarct dat hij in 2004 kreeg. Omdat hij veel wandelde zei hij op een gegeven moment ’wel even naar Oss’ te zullen lopen. Aan die belofte zat hij vast.
Karretje: De Julianadorper maakte de afgelopen maanden heel wat trainingskilometers in de omgeving. Altijd met een karretje achter zich aan, waarin hij ook tijdens de trip zijn bagage zou vervoeren. Janssen werd door verschillende bedrijven uit Julianadorp gesponsord. Het geld dat hij inzamelt komt ten goede aan een gezin en een school op Bali die door Janssen en zijn vrouw ondersteund worden.
Hij heeft tijdens zijn voettocht veel mensen warm kunnen maken voor dat project, zegt hij. ,,Ik heb heel veel keren mijn verhaal kunnen doen. En ik heb ook veel spontane donaties gekregen. Heel veel levert dat in totaal niet op, maar het is wel hartverwarmend als mensen dat doen.’’
Op de heenreis wandelde Janssen eerst langs de kust, om vervolgens bij Hoek van Holland links uit de flank te gaan en zo in Brabant te belanden. ,,Ik heb veel beestjes gezien en gehoord, waarvan ik het bestaan niet eens wist. Prachtige natuur heb ik gezien onderweg.’’ Van veel kanten kwam er steun, zegt hij. Zo kreeg hij verschillende malen een gratis overnachtingsplek aangeboden op een camping. ,,En in Zandvoort zelfs gratis douchemuntjes.’’
Huwelijk
In Hoek van Holland werd hij, als opzienbarende verschijning in het straatbeeld, van de weg geplukt om te figureren in de fotoreportage van een stel dat in het huwelijk trad. Terug liep Janssen over de Afsluitdijk. Zware tocht. ,,Want ik had de wind pal op de vreetbak.’’ Tegenwind dus. Gelukkig was er afleiding. In de vorm van een fietser die een tijd met hem op fietste. ,,En uiteindelijk spontaan de portemonnee trok om te doneren.’’
In totaal liep Janssen 710 kilometer. ,,En 420 meter, die deden het ’m’’, grijnst hij. De komende maanden wordt het een beetje afkicken, denkt hij. Niet meer elke dag een uurtje of zes op pad met de wandelkar achter zich aan. ,,Maar ik moet natuurlijk wel een beetje af gaan trainen. En goed en verantwoord eten, want ik ben tijdens de tocht 6,5 kilo afgevallen.’’ Janssen doet uitgebreid verslag op zijn eigen website: www.wandelenmetgerard.nl.