zaterdag 1 december 2007

Trainings week twee.

Maandag 26 november 2007
Vandaag begonnen met de tweede wandelweek,
het is de bedoeling om deze week 5 maal 30 Km te lopen.
Vandaag tijdens het lopen een aantal vragen.
Vraag 1: of ik een reactie wil geven op het pagina vullend verhaal ”Mannen worden afgeschrikt door het gekakel tijdens het gezellig loopuurtje” in stad en streek sport Noord Hollands Dagblad?
Laat ik als man kort zijn, laat de vrouw dingen doen waar ze goed in zijn. Zij kunnen vaak twee dingen tegelijkertijd. Zoals praten en breien. Praten vertalen we naar kakelen, en als we het over kakelen hebben dan spreken we over kippen. Omdat ik een haan ben voel ik mij niet aangesproken om de kippen onder mijn hoede te nemen. Ik ben verder niet preuts maar zien jullie mij al met 15 kippen naar de sauna gaan.
Vraag 2: waarom loop ik de vierdaagse van Nijmegen niet?
Het is een hele prestatie om getraind en ongetraind de vierdaagse te lopen. Je moet als loper tegen de drukte kunnen, tevens van kermis of carnaval houden. En dit zijn juist de drie dingen waar ik niet tegen kan. Bij het lopen ben ik een met de natuur, hoor en zie graag alles. Neem ook graag de tijd om van deze natuur te genieten.
Vraag 3: hoe ik me zou voorbereiden als ik toch de vierdaagse zou lopen?
Het is zeer belangrijk om informatie in te winnen over het hoe en wat bij inschrijven. Hoe regel ik het onderkomen tijdens de vierdaagse, er zijn tenslotte 45000 wandelaars die hetzelfde moeten doen. Zou bij mezelf te raden gaan waarom loop ik de vierdaagse.
Na de overweging de voorbereiding, koop een paar goede wandelschoenen en wandelsokken die bij je passen. In een vorig verslag heb ik verteld waarop te letten. Goedkoop is duurkoop, een blessure heb je gauw opgelopen, deze zijn vaak zeer pijnlijk en langdurig. Bij aanvang training ben niet overmoedig en begin rustig met een paar kilometer. Bouw dit rustig op. De een is een geboren wandelaar de ander zal het moeten leren. Na het trainingsschema neem een paar weken rust voordat je aan de vierdaagse begint.

Deze week een schema van 5 dagen met 3 x 1½ uur per dag. Met mijn looptempo zou dit overeenkomen met 150 kilometer.
Het is leuk om een schema te maken, maar er zijn een aantal factoren die roet in het eten kunnen gooien. Deze week heb ik dat ondervonden. Vorige week heb ik hier of daar een kou opgelopen met gevolg hoesten en proesten en kan maar niet op adem komen. Met gevolg dat ik enkele trainingsuren heb moeten opgeven. Ben daarom niet verder gekomen dan 110 kilometer. Het weekend gebruiken om van de verkoudheid af te komen en het geplande schema van afgelopen week te halen.