woensdag 23 januari 2008

De buschauffeur.

Tijdens mijn dagelijkse training raak ik in gesprek met mijn buurman de buschauffeur.
Hij verteld mij de reden waarom hij bezig is op de sportschool classic gym.
Tijdens een toertocht met zijn motor krijgt hij een aanrijding met een reiger. Jullie weten wel een grote grijze vogel die het vooral gemunt heeft op visjes en niet op motorrijders. Hij komt daardoor ten val en moet afgevoerd worden naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat zijn knie dermate beschadigd is dat deze geopereerd moet worden. In voorbereiding voor de OK worden er nog een aantal testen gedaan waaronder een bloeddrukmeting. Uit deze meting blijkt dat de bloeddruk van de buschauffeur zo hoog is dat er besloten wordt niet te opereren.
Uit gesprekken die volgen met de geleerden blijkt dat deze hoge bloeddruk veroorzaakt is en wordt door overmatig koffie en nicotine gebruik.
Hij krijgt het advies van de geleerden stoppen met roken en levensstijl aanpassen.
En nu, de geleerden zijn stil en blijven stil. Wat willen ze er mee bereiken of anders gezegd wat zeggen ze met dit zinnetje.
Heel eenvoudig het probleem is ontstaan door jezelf, en jij zelf zal moeten zoeken naar een oplossing.
De buschauffeur neemt de wijze raad aan en stopt met roken en mindert het koffie gebruik. Het begin van een nog wel gevaarlijker probleem een geweldig overgewicht.
Met het zinnetje van de geleerden nog vers in het geheugen zoekt hij zijn heil bij de diƫtiste. Zij geeft hem een wijze raad, een voedingspatroon uit een boekje, en meer sporten.
Als ik dit stukje zo nalees herken ik mijzelf hierin is dit niet ongeveer hetzelfde wat ik zeven maanden geleden geschreven heb over mij zelf.
De buschauffeur en ik geven u dan ook gratis het advies, ga eens voor een jaarlijkse APK langs uw huisarts. Voorkomen is beter dan het moeten vechten om uit het putje te komen.