donderdag 29 mei 2008

Hoofdstuk 2 het wandelverslag.

51 weken geleden de grootspraak ik loop wel even naar Oss.
In al de verslagen geen reden waarom naar Oss.
Oss is mijn geboorte plaats, hier ben ik opgegroeid en heb er mijn vrouw leren kennen.


Hier ben ik geboren 21 februari 1951.

Welkom in Oss.

Oss is al heel oud. Sinds 2900 voor Christus wonen hier al mensen. Archeologen hebben duizenden jaren later resten van die spullen teruggevonden. In het jaar 1069 is de eerste brief geschreven waar de naam Oss in voorkomt.
Hertogin Johanna van Brabant staat in de veertiende eeuw aan het hoofd van het bestuur in Brabant.
Zij geeft Oss in 1399 stadsrechten.
De grootste exportslachterijen van Europa staan in Oss hetgeen deze Brabantse industrieplaats, die zich ook op welhaast Amerikaanse wijze ontwikkeld heeft, de bijnaam 'het Chicago van Nederland' bezorgd heeft. Behalve vleeswaren en vleesconserven-fabrieken is er ook veel chemisch-farmaceutische industrie (hormonen- en vitaminepreparaten), alsmede leer, tapijten, textiel, gieterijen, beton, machine- en apparatenbouw, houtwaren, cartonnage, emballage, fruitconserven, houtwaren en wat al niet. Organon, Unox en Philips hebben er belangrijke vestigingen.
Oss is een moderne gemeente met een stadshart waarin niet veel meer te herkennen is uit vroeger tijd. Het enige wat nog typerend is van vroeger in het stadshart met de grote kerk.


Gebouwd (1857-1859)

Foto’s in dit verslag zijn gemaakt door Mike van den Brink.